Mitt lilla knä

Hej!

Jag vill först och främst säga att jag tycker det är vildigt trist att du drabbats av dessa skador. Jag har däremot inte riktigt koll hur svårt skadat ditt knä var? Hur är ditt knä idag? Hoppas du kan svar med ett blogginlägg om detta!

Såklart ska jag svara på detta.

Det är nu ungefär 3 år sedan jag skadade och opererade mitt knä. Jösses. Tre år?! Vad,När,Hur?

Mitt knä var väldigt trasigt. Både främre och bakre korsbandet var av. Minns inte om det var något mer krux i knäet, men korsbanden var vad som åtgärdades under operationen. Tror inte det var något med menisk eller annat, får kolla upp det och återkomma..

Fick domen att rehabtiden efter operation skulle vara 18-24 månader, varav 3 månader med ortos från fotled till ljumske och noll stödjande på benet, alltså 100% sjukskriven och kryckor, kuljul. Körde rehab med sjukgymnast första 1½ året, fram till jag blev klar med skolan och började jobba, då fanns inte riktigt tiden. Men körde på på egen hand. Motivationen för träningen har stadigt ökat senaste året och det är underbart!

Idag är mitt knä bättre än det varit på länge, bättre än någonsin sedan operationen. Men {tyvärr} långt ifrån bra!

Jag blev tvungen att sluta med handbollen som jag spelat i princip hela mitt liv. På grund av att det dels var en sådan allvarlig skada och dels att handboll är en väldigt påfrestande idrott för knän. Mina nya korsband är bra, det finns tydliga stopp i draglådan, men det är ett stort glapp vilket gör att jag upplever det ostabilt. Det händer ofta att knäet ger vika och tappar kontrollen och stabiliteten.

Jag har alltid en ortos på mig när jag ska göra någon form av fysisk aktivitet, annars är det helt kört på den fronten. Ortosen har förresten gått sönder och jag försökte hela veckan få tag på en ny tid hos ortoped-teknikern som hjälper mig med det, men det är inte det lättaste.

Det smärtar i knäet när jag har det stilla i samma ställning för länge. Med andra ord har jag svårt att gå på bio, sitta i möten, flyga, sitta på föreläsningar osv. Jag klarar av att göra alla dessa saker, men får ju då räkna med en viss smärta.

Efter operationen har jag mest haft problem med smärta på framsida lår, precis ovanför knäskålen. Det var ett av ställena där man tog senor till de nya korsbanden. Där har jag nu ett ca 10 cm långt ärr, som blir blått när jag fryser och är som en krater mitt i lårmuskeln. Oerhört vackert och smickrande, speciellt på sommaren i shorts.

Jag kan göra det mesta jag tar mig för, men allting är med smärta {och lite j*vlaranamma}. Allt beror mer eller mindre på dagsform och när jag senast gjorde det. Om jag t.ex. inte cyklat på ett tag gör det otroligt ont första gången, men blir bättre och bättre för varje gång, gissar att knäet vänjer sig in i rörelsen. Skonsammaste träningen är längdskidor och cykel, tuffaste träningen som framkallar mest smärta är löpning på hårt underlag och styrketräning för benen.

Fråga på, om ni undrar något om mer mina korsband :)

3 kommentarer
Sofia

Älskade vän! Det hör ont i mig när jag läser det här! Fy! Stor kram till dig!

Anonym

Tack så mycket för informationen. Själv har jag varit skadad i fyra år, knäskadad. Väntar nu på en fjärde operation för att stabilisera knäskålen - vilket innebär, nya senor, skruvar, hål, stort ärr, ortos - gissar att du känner igen dig i en del. Motivationen börjar tryta.. och din blogg om din resa ökar den sakta men säkert igen! Tack.

Åsa

Usch, tråkigt att höra! Hoppas att det blir bättre, även om det inte riktigt känns så :( Vad roligt att man är till någon nytta!