Vecka 20

Vi är alltså halvvägs redan. Hupp hupp. I början kändes varje dag som en hel evighet {rastlöshet AB} och jag förstod inte riktigt hur jag skulle ha tålamod att vänta hela 35 veckor till! Inte för att jag hade så mycket val, haha. 


Men so far, so good. Inga kräkningar eller illamående {peppar, peppar}. Tycker själv att jag är gigantisk, men självkännedomen spelar mig ett ganska stort spratt med tanke på magbilden från vecka 20. 

Varje söndag är en ny vecka och söndagsrutinen är först magfoto och sedan att läsa om alla framsteg som Spiken gjort under veckan som gått i våra appar. Söndagsfrukostnöjet - och det slår ju alla morgontidningar med hästlängder.

Nojar mig mest för: Min träning! Så svårt att veta vad som är okej och inte. Vissa säger si och andra så. Allt från att träna på som vanligt så länge det känns bra {utan att ta ut dig fullständigt} kontra träna efter särskilda gravid-träningsprogram till att inte lyfta mer än 2 kg i varje hand. Plötsligt är det ju liksom inte bara mig själv jag tränar för, samtidigt som jag känner att det är viktigt att hålla igång så mycket som möjligt för att det gör att jag mår mycket  bättre.
7 kommentarer
Monica

Det är aldrig fel att träna men man får bli försiktigare vartefter magen växer och träna med sunt förnuft. Fast du vet ju allt om träning redan :) Utan det är väl mer att ha tålamod att man inte kan träna fullt ut. :)

Svar: Har läst massor om träning & graviditet, frågat sjukgymnastsambon och andra som kan en massa om detta. Finns ju tyvärr begränsat med forskning, men att lyssna på sin kropp, mer än vanligt, är nog envar melodi :)
Åsa Linnea

Säna

Du är så fin så Åsa:) snart Irkutsk!

Svar: Tack själv, fining! Ses ikväll, puss
Åsa Linnea

Emma

Kommer ihåg attjag också tyckte d var svårt med träningen. Det jag också kommer ihåg är att vi pratade med MVC och där sa de att man faktiskt kan träna på så länge man själv känner att det känns bra. Dock aldrig mjölksyreträning. Man känner nog själv. Jag försökte mig ut på joggingrunda och då man jag mer blod i omlopp i kroppen var det sååå tungt så man känner nog att promenader blir lagom då det är dags. :-)

Svar: Nä, precis, blir att lyssna på kroppen och även lägga in några bra styrkeövningar i förebyggande syfte :)
Åsa Linnea

Emma

Men åh vad roligt att följa graviditeten! Grattis ännu en gång :D och ha en superbra semester i Thailand! Kram

Svar: Tack Emma :) haha, känns ju så konstigt med en gravid-kategori på bloggen, men för egen del blir det ett roligt arkiv att läsa senare :) kram
Åsa Linnea

Anonym

Grattis!!! Vad roligt!

Svar: Tack :)
Åsa Linnea

Therese

Åh gumman, jag hade inte en aning om att du var gravid!! Grattis!!! :) Vad roligt! Lycka till med allt :) Kraaaam!!

Svar: Tack så jättemycket! Hoppas du mår bra! Kram
Åsa Linnea

Leila

Jag tror det bästa rådet är att lyssna på sin kropp till 100%. Där har du dina " begränsningar". När magen växer så tappar man plötsligt hållningen och ex löpning för mig gick inte. (Eller magövningar för den delen). Så lyssna mest på dig själv! Lycka till!

Svar: Ja, det får bli så! Har rådfrågat 'experter', både sådana som utbildar i träning och grav. och sjukgymnaster, i slutändan får man lyssna på kroppen (kan vara dags för det för en gångs skull :)
Åsa Linnea