Löpning

"Så himla duktigt! Jag springer en del på somrarna och har två år i rad anmält mig till Midnattsloppet men aldrig kommit iväg pga skador. Därför har jag gett mig själv ett paus-år och nu går jag hos en PT o försöker stärka upp mina ben och i år ska jag inte anmäla mig till något lopp utan bygga upp mig för att kunna springa milen utan probs. Jag hoppas på att kunna komma ner mot 60-65 minuter. Du som springer så fort, och tränar massor, vad är ditt tips för att komma igång o springa snabbare? Jag är duktig på att hålla en jämn fart o kan springa ganska långt, men att öka tempot tycker jag är svårt. Tack för en inspirerande blogg :)"


Tack! Vad kul att du kan inspireras här :) Tråkigt när skador kommer i vägen, men du gör helt rätt i att lyssna på kroppen och ta dig tillbaka, bit för bit (även om det är sjukt tråkigt och svårt att göra det!).

Jag tycker ju själv inte att jag springer fort, jämför mig alltid med de som är bättre.

Ungefär så här går mitt resonemang när det kommer till löpning.
"Åå hon sprang så långt på den tiden ... Den personen var mycket bättre ... Varför har alla andra så himla lätt för löpning?"
Sedan går min fantastiska Matty in och bankar lite vett i skallen på mig och hjälper mig att bli någorlunda nöjd med mig själv. Svårt det där med att stanna upp, tänka till och VARA NÖJD.

För att komma igång med löpningen överhuvudtaget så gav jag mig ut på kortare rundor, var helt död efteråt. Har ökat distansen mer och mer.
Senaste halvåret har jag kört mycket core-träning som är en viktig del i löpningen och jag tror att det har gett bra resultat. Jag har också kört många högintensiva pass (typ crossfit & GRIT på Sats). Passen är inte mer än 30 minuter långa, men väldigt effektiva vad gäller att ha hög puls, man är precis färdig i kroppen när man går därifrån.

När det kommer till specifik löpträning följde jag till viss del Adidas tribe, 21k, inför Göteborgsvarvet. Där fick jag in en del intervallträning och framförallt långa intervaller (1km eller 5 minuter). Det var väl den största förändringen jag gjorde i löpupplägget, innan hade jag kört längre distanspass varvat med korta & snabba intervaller. Tror att de långa intervallerna byggde på min uthållighet samtidigt som jag får fart under fötterna och känna på lite snabbare hastigheter.

1 kommentar
Jenny

Vad glad jag blev för ditt svar :) O ja det ligger mkt i att man tror att alla andra har så lätt, särskilt nu när typ varannan kotte springer.

Tack för tipset om Adidas tribe, det ska jag kolla på. O långa intervaller alltså? Pust ;) Hur länge kör du lättare mellan då? 5 min max, 2 min lugnare typ?

Svar: Ja precis, det är så himla lätt att jämföra sig med andra nu när det är så "inne" att springa. Samtidigtbör det sjukt kul att det är poppis med träning :)
Hatar också långa intervaller, men tror det är ett måste :)
Jag har kört 5 min på 80-90% av max, spring så snabbt att du orkar hålla samma hastighet hela intervallen, och att du orkar den hastigheten alla intervaller. Sen har jag haft 1 minuts lätt jogg mellan, men du kan ju börja med 2 minuter och känner du att det blir för lätt och att du återhämtar dig snabbt så är det bara att köra på :) Fördelen med intervallträning är att den är snabbt avklarad :)
Åsa Linnea