Grattis Maria

Jag delar denna högtidsdag med 447 974 andra. Bland annat  säger jag grattis till Mamma, Agneta, Elin, Linda och alla som jag känner som har Maria som tilltalsnamn såklart :-) Grattis på namnsdagen!

Efter lite användning av våra eminenta uppslagsverk Wikipedia samt Google har jag hittat detta om namnet Maria.

Maria betyder "bitter" eller "hav av bitterhet" men det finns andra teorier som "rebellisk", "uppror" och "trotsig". Jag hittade även en hel drös av andra betydelser men just dessa passade utmärkt för mig och hur det gick till när jag fick mitt namn Maria.

När jag var 6 år hade jag kommit underfund med den stora orättvisan här i världen. Min mamma och pappa hade nämligen gett mina bröder Patrik, Niklas och Rasmus tre namn var. Förstår ni orättvisan?! Tre namn, tre namnsdagar. Jag hade ju bara två. Som den rebelliske lille sexåring jag var lade jag på storcharmen och lyckades övertala mina föräldrar att ge mig ett namn till. Och det blev Maria. Det är alltså historien bakom hur jag fick mitt namn Maria.

2 kommentarer
Broström

"rebellisk", "uppror" och "trotsig" passade väldigt bra in på mej som barn. =)

Åsa

Bra att du levde upp till ditt namn, då har du ju på nåt sätt gjort dig förtjänt av det :)